Når man driver en virksomhed, så har man et enormt stort ansvar. En virksomhed er nemlig en levende organisme, og den står aldrig stille. Din virksomhed løser problemer af en eller anden art ? det er sådan I tjener penge. Disse problemer løses af en kombination af teknologi og mennesker. De menneskelige ressourcer er kaotiske i sig selv: det er jo levende mennesker vi taler om, med hver deres behov og personlige udfordringer. Du har et ansvar for disse mennesker, og for hele det system, som de er blevet gjort til en del af.
Det er ikke nogen let opgave, at drive en virksomhed. Der er skrevet hundredvis af bøger om emnet, og man kan tage alle mulige leder-uddannelser og kurser. Men de ressourcer er ikke nok i sig selv. Der er jo tale om et kaotisk system, som det er meget svært at lave modeller for. Verden er i konstant forandring, og det er de udfordringer den står overfor altså også. De problemer din virksomhed løser kan pludseligt ske at forsvinde fra verden, eller ændre karakter i betydelig grad. Når det sker, så er din virksomhed nødt til at kunne tilpasse sig, da den ellers vil miste alle sine kunder. For at virksomheden kan skifte kurs, så er du nødt til at få de ansatte med på bølgen ? uden at de bliver for frustrerede eller skræmte over alle forandringerne. Det er mere en kunstform, end det er videnskab. Man er ofte bare nødt til at gøre sit bedste, og så håbe på, at det hele virker i sidste ende.
Der er dog én form for uddannelse, der slår alle de andre. Din virksomhed er nemlig ikke den eneste, der står overfor disse konstante udfordringer. Det er noget alle virksomheder står overfor. Hvis du kan finde inspiration hos andre virksomheder, så kan du altså ofte styrke din egen virksomhed i meget høj grad. Der er ikke nogen grund til, at du som ene mand eller kvinde, skal identificere og håndtere alle problemerne helt alene. Hvorfor ikke se, hvordan andre virksomheder har gjort det, og lade dig inspirere af deres løsninger?
Det er grunden til, at jeg tager til så mange virksomhedsbesøg som muligt. Jeg elsker at kontakte andre virksomhedsejere, og spørge om jeg må få en rundtur i deres virksomhed. Så længe de ikke er direkte konkurrenter, er det typisk en forespørgsel, som folk siger ja til.
Det var på sådan et virksomhedsbesøg at jeg første gang oplevede et lokale booking system. I min virksomhed ringede man typisk til sekretæren for at booke et mødelokale, og alternativt krydsede man bare fingre for, at lokalet ikke allerede var i brug. Jeg havde slet ikke tænkt over, hvor meget tid og energi der blev spildt i den proces. Den virksomhed jeg besøgte havde et system til mødebooking der strømlinede hele processen ? og det var genialt! Så jeg investerede i et lignende system til min egen virksomhed.